Rajd Dakar 2024
Organizatorzy najtrudniejszego rajdu na świecie zdradzają coraz więcej szczegółów na temat zbliżającej się edycji wyścigu Dakar 2024. Jak będą wyglądały …
Rajd Dakar to jeden z najbardziej prestiżowych rajdów terenowych, w którym uczestnicy ścigają się po bezdrożach. Poza szybką jazdą niezbędna jest także doskonała orientacja w terenie oraz umiejętne odczytywanie wskazówek z nawigacji. Kierowcy muszą także dbać o swój pojazd, który jest wystawiony na bardzo ciężką próbę. W Rajdzie Dakar wyróżniamy cztery główne kategorie zmagań, a mianowicie: samochody, motocykle, ciężarówki oraz quady. Wśród nowszych kategorii możemy wskazać lekkie prototypy, pojazdy SSV oraz samochody klasyczne. Rajd Dakar wygrywali także polscy kierowcy, a ich nazwiska możesz poznać w naszym przewodniku dla kibiców. W tym miejscu możesz także dowiedzieć się więcej o zasadach rozgrywania rajdów, o pojazdach, jak również o trasie.
Ze względu na udane występy polskich kierowców (m.in. Rafał Sonik, Krzysztof Hołowczyc, Dariusz Rodewald, Jakub Przygoński, Adam Małysz, Łukasz Łaskawiec), Rajd Dakar cieszy się sporym zainteresowaniem ze strony miłośników ekstremalnej jazdy w terenie. Wyścig odbywa się na przełomie roku, a kibice mogą śledzić szczegółowe informacje udostępniane na oficjalnych kanałach rajdu, jak również na profilach uczestników.
Typerzy mają możliwość obstawiania zakładów na Rajd Dakar w serwisie legalnego bukmachera LV BET. Można wytypować zwycięzcę całego rajdu we wszystkich kategoriach, jak również obstawiać kolejność na mecie na poszczególnych etapach. W ten sposób można zagwarantować sobie większe emocje przy śledzeniu relacji z Rajdu Dakar.
Na blogu sportowym LV BET dostępne są obszerne informacje na temat Rajdu Dakar. Możesz dowiedzieć się więcej o trasie, pojazdach oraz o kierowcach biorących udział w rywalizacji. Poznasz także uczestników, którzy mogą pochwalić się największą liczbą zwycięstw w tych prestiżowych zawodach, w których udział chce wziąć każdy kierowca.
Rajd Dakar 2023 przyniósł trzeciego w historii polskiego zwycięzcę – Eryka Goczała, który dokonał tego w kategorii SSV. Na naszym blogu możesz dowiedzieć się więcej o innych polskich sukcesach w historii Rajdu Dakar.
Mamy nadzieję, że informacje dostępne na blogu okażą się pomocne dla typerów, którzy chcą obstawiać zakłady bukmacherskie na Rajd Dakar w LV BET.
Organizatorzy najtrudniejszego rajdu na świecie zdradzają coraz więcej szczegółów na temat zbliżającej się edycji wyścigu Dakar 2024. Jak będą wyglądały …
Rajd Dakar zawita do Arabii Saudyjskiej! W tym roku będzie to również eliminacja Mistrzostw Świata w rajdach terenowych FIM i …
Dakar – ten wyraz przyprawia o ciarki wszystkich fanów motoryzacji. 2 stycznia 2022 r. po raz kolejny najlepsi terenowi kierowcy …
Rajd Dakar to jeden z najbardziej prestiżowych, a zarazem najdłuższych rajdów na świecie. Istnieje od 1977 roku. Biorą w nim udział kierowcy w specjalnych samochodach terenowych, motocyklach, quadach, jak również ciężarówkach. Dakar jest rajdem terenowym – kierowcy poruszają się głównie po bezdrożach, w tym po pustyniach – to sprawia, że poza szybką jazdą liczy się również umiejętność wybierania optymalnych ścieżek. Wiele zależy także od bezawaryjności pojazdu. Na blogu LV BET możesz dowiedzieć się więcej na temat najważniejszych zasad Rajdu Dakar, a także zgłębić wiedzę o najlepszych uczestnikach tym zmagań w historii.
Rajd Dakar wywodzi się z rajdu Abidżan-Nicea. W 1977 roku, francuski kierowca Thierry Sabine zagubił się na jednym z etapów tego rajdu. Miało to miejsce na pustyni w Libii. Pomimo, że błąkał się po pustyni przez kilka dni, był tak urzeczony tym miejscem, że doszedł do wniosku, że panują tu idealne warunki do poprowadzenia terenowego rajdu po bezdrożach. Sabine był głównym fundatorem oraz założycielem Rajdu Dakar. Francuz zginął w katastrofie śmigłowca w 1986 roku podczas obserwowania zmagań. Pierwszy oficjalny rajd na trasie Paryż – Dakar odbył się już w 1979 roku. Początkowo w rajdach prowadzone trzy klasyfikacje – dla samochodów, ciężarówek oraz motocykli. Quady dołączyły dość późno, bo w 2009 roku – było to związane z przeniesieniem rajdu do Ameryki Południowej. Współczesne kategorie to także: lekkie prototypy (od 2021 roku), SSVs (od 2017 roku), samochody klasyczne (od 2021 roku).
Pierwszy Rajd Dakar zrealizowano na trasie o długości 10,000 km z Paryża do Dakaru. Do 1988 roku przystankiem na trasie był Algier, później zmieniony na Tunis i Trypolis. W roku 1995 po raz pierwszy w historii start Rajdu nie był położony w Paryżu. Tym razem rajd poprowadzono od hiszpańskiego miasta Grenada do Dakaru. W 1998 roku zorganizowano trasę Paryż – Grenada – Dakar. W 2009 roku rajd został przeniesiony do Ameryki Południowej. Z kolei od 2020 roku start i meta rajdu są usytuowane na terenie Arabii Saudyjskiej. Najdłuższa trasa Rajdu miała miejsce w 1986 roku. Wówczas uczestnicy mieli do pokonania ok. 15,000 km.
Przede wszystkim, Rajd Dakar jest rajdem terenowym, który znacznie różni się od innych rajdów. Zdecydowana większość trasy to bezdroża. To kierowcy są odpowiedzialni za wybór odpowiednich ścieżek. Współcześni kierowcy i tak nie mogą narzekać, gdyż do ich dyspozycji pozostaje nawigacja satelitarna. Ta jednak nie gwarantuje tego, że uczestnik nie zgubi się na trasie. Wyobraź sobie, że jedziesz po środku pustyni, bez żadnych dróg i punktów odniesienia. Na ile zdatna jest nawigacja? No właśnie. Dlatego też, Rajd Dakar jest niezwykle specyficzny. Kierowcy z jednej strony muszą poruszać się szybko, a z drugiej wybierać optymalne ścieżki, a jednocześnie bardzo dbać o swój pojazd. Samo ukończenie rajdu jest już sporym wyzwaniem.
Kierowcy korzystają z roadbooka. Jest to wydrukowana rolka papieru, na którym znajdują się wskazówki nawigacyjne oraz ostrzeżenia przed wymagającymi punktami. Roadbook trzeba zsynchronizować z licznikiem kilometrów, aby na bieżąco znać swoje rzeczywiste położenie. W rajdzie Dakar mamy cztery najważniejsze kategorie zmagań: w samochodach terenowych, na motocyklach, na quadach, a także w ciężarówkach. Kierowcy samochodów i ciężarówek podróżują z pilotem, natomiast motocyklista i kierowca quada na trasie są zdani wyłącznie na siebie. Kierowcy mają jednak swój team, którego członkowie mogą pomagać np. w naprawach pojazdu pomiędzy etapami.
Rajd jest podzielony na etapy, zwykle jest ich kilkanaście. Każdy etap to kilkaset kilometrów do przejechania. Cała trasa do pokonania ma dystans od 8000 do nawet 15000 km, a to przy założeniu optymalnych ścieżek. W Rajdzie Dakar w zasadzie może wystartować każdy, kogo stać na profesjonalny sprzęt i kto posiada odpowiednie doświadczenie w wyścigach. Zgłosić może się każdy, ale to organizator decyduje o ostatecznej liście uczestników. Ponadto, każdy kierowca musi zadbać o swój team, który będzie go wspierał w trakcie wyścigu.
Zgodnie z tradycją, Rajd Dakar zaczyna się u schyłku roku, nierzadko 31 grudnia i trwa około 2 tygodni. Zdarzały się jednak edycje, w których wszystkie etapy rajdu rozegrano w styczniu. Rajd Dakar 2023 miał miejsce w dniach 31 grudnia 2022 – 15 stycznia 2023. W kategorii samochodów zwyciężył Nasser Al-Attiyah, katarski kierowca, dla którego był to już piąty triumf. Rajd Dakar 2023 przyniósł także trzeciego w historii polskiego zwycięzcę zmagań. Był nim Eryk Goczał w kategorii SSV. Zwycięzca rajdu był potem wielokrotnie nagradzany, chociażby jako wicemistrz świata.
W pierwszym rajdzie Dakar zorganizowanym w 1979 roku brały udział wyłącznie samochody oraz motocykle. Od 1980 roku prowadzona jest także rywalizacja w ciężarówkach. Są to specjalne pojazdy terenowe przystosowane do poruszania się po bezdrożach i zmodyfikowane na potrzeby trasy. Dla wielu producentów jest to okazja, aby promować swoją markę. Podobnie jak w wyścigu Le Mans, także w Rajdzie Dakar producenci mogą zademonstrować niezawodność swoich maszyn. Od 2009 roku w Rajdzie Dakar uczestniczyć mogą także quady, a od 2017 roku nieco zbliżone do nich pojazdy UTV. W roku 2021 wprowadzone zostały lekkie prototypy oraz samochody klasyczne.
Poniżej postanowiliśmy wymienić najbardziej zasłużonych uczestników Rajdów Dakar, którzy więcej niż raz wygrywali te prestiżowe zawody. Skupimy się na czterech najważniejszych kategoriach: samochodach, motocyklach, quadach oraz ciężarówkach. Za niekwestionowanego króla Dakaru uchodzi Francuz, Stéphane Peterhansel, który ma na swoim koncie 14 triumfów, z czego 8 w kategorii samochodów oraz 6 w kategorii motocykli. To jeden z czterech zawodników w historii, którzy wygrywali Rajd Dakar w dwóch różnych kategoriach.
Absolutną legendą Rajdu Dakar jest francuski kierowca Stéphane Peterhansel, który ośmiokrotnie wygrywał rajd w kategorii samochodów. Dokonał tego w latach 2004-2021. Francuz zajmuje także drugie miejsce w klasyfikacji największej liczby wygranych etapów (49). Lepszy od niego, z dorobkiem 50 zwycięstw jest Ari Vatanen. W 1994 roku inny francuski kierowca, Pierre Lartigue, zasłynął tym, że wygrał 10 etapów pojedynczej edycji rajdów, wygrywając oczywiście także klasyfikację generalną. Lartigue w sumie wygrywał Rajd Dakar trzykrotnie. Warto także wspomnieć katarskiego kierowcę, Nassera Al-Attiyaha, który w latach 2011 – 2023 wygrywał rajd pięciokrotnie i ma już na koncie 47 zwycięstw etapowych. Wynik ten wciąż może poprawić. W klasyfikacji producentów dominuje Mitsubishi (12 rajdów) przed Peugeotem (7) i Mini (6).
Stéphane Peterhansel to niezwykle utalentowany i wszechstronny kierowca, który zanim zaczął seryjnie wygrywać w kategorii samochodów, bił rekordy w kategorii motocykli. W sumie wygrywał w tej kategorii sześć rajdów w latach 1991 – 1998 i wyśrubował rekord 33 etapowych zwycięstw, który dzieli z innym Francuzem, Cyrilem Despresem. Pięciokrotnie Rajd Dakar na motocyklach wygrywało trzech kierowców: Cyril Neveu, Cyril Despres oraz Marc Coma. W roku 1984 Huber Auriol ustanowił natomiast rekord zwycięstw etapowych w pojedynczej edycji rajdu – wygrał 9 etapów. Jeśli chodzi o klasyfikację producentów, wygrywa KTM (19 zwycięstw), przed Yamahą (9) i Hondą (7).
W kategorii quadów prym wiodą zawodnicy z Ameryki Południowej. Marcos Patronelli i Ignacio Casale wygrywali Rajd Dakar trzykrotnie. Casale ma na koncie rekord etapowych zwycięstw – 23. Patronelli może pochwalić się liczbą 21 zwycięstw. Z kolei rekord największej liczby etapów wygranych w pojedynczym Rajdzie należy do Nicolása Cavigliasso i wynosi 9. Pod kątem konstruktorów dominuje tu Yamaha – do tej pory maszyny Yamahy wygrały wszystkie 15 rajdów od 2009 roku.
Jeśli chodzi o ciężarówki, tutaj najwięcej sukcesów odnosili Rosjanie. Vladimir Chagin wygrywał Rajd 7-krotnie w latach 2000 – 2011. Do tego kierowcy należy także rekord w liczbie zwyciężonych etapów (63) oraz zwyciężonych etapów w pojedynczym rajdzie (9). Sześć tytułów zwycięzcy Rajdu Dakar w kategorii ciężarówek ma czeski kierowca Karel Loprais. W klasyfikacji producentów również prym wiodą Rosjanie, a konkretniej firma Kamaz (19) przed czeską Tatrą (6) i Mercedesem (5).
Polacy kierowcy wygrywali nie tylko liczne etapy rajdu, ale również klasyfikację generalną. W 2012 roku dokonał tego Dariusz Rodewald w kategorii ciężarówek. W 2015 roku zwycięstwo odniósł Rafał Sonik na quadzie, jeden z najbardziej utytułowanych polskich uczestników Rajdu Dakar. W roku 2014 zajął on miejsce drugie, a w latach 2009, 2011 oraz 2013 miejsce trzecie. W Rajdzie Dakar startowało wielu znanych polskich kierowców, w tym mistrz i wicemistrz Europy, Krzysztof Hołowczyc (trzecie miejsce w 2015 roku w kategorii samochodów), Łukasz Łaskawiec (trzecie miejsce w 2011 roku na Quadzie), Jakub Przygoński (6 miejsce w 2014 roku na motocyklu) czy też Jacek Czachor (7 miejsce w 2014 roku w samochodzie). Swoich sił w Rajdzie Dakar próbował także Adam Małysz (najlepszy wynik – 13 miejsce w 2014 roku w kategorii samochodów).
Sukcesy osiągamy także w nowej kategorii SSV T4. Rajd Dakar 2023 wygrał Eryk Goczał. Z kolei w 2022 roku Marek Goczał, ojciec Eryka, wyśrubował rekord największej liczby zwycięstw w pojedynczej edycji, wygrywając 6 etapów. Sukcesy odnosił także Michał Goczał – wujek Eryka, który ma na swoim koncie 4 wygrane etapy. Sukcesy polskich kierowców to ważny powód, dla którego Rajd Dakar cieszy się tak dużym zainteresowaniem wśród polskich kibiców.
W serwisie bukmacherskim LV BET można obstawiać swoje typy na Rajd Dakar. Typerzy mogą wytypować zwycięzców i podium poszczególnych kategorii, jak również zwycięzców pojedynczego etapu rajdu. W ten sposób można zafundować sobie większe emocje w trakcie śledzenia zmagań. Warto jednak pamiętać, że w Rajdzie Dakar zawsze występuje czynnik losowy. Dla przykładu, pojazd faworyta może ulec awarii i nie będzie on w stanie kontynuować zmagań. Wówczas nie pomoże nawet największa przewaga w klasyfikacji generalnej. Typowanie Rajdu Dakar może wymagać zatem sporej wiedzy i dobrego rozeznania w świecie sportów wyścigowych, choć oczywiście gracze mogą również skorzystać ze swojej intuicji bądź po prostu obstawić swoich ulubionych kierowców.
Na blogu sportowym LV BET możesz poszerzyć swoją wiedzę na temat Rajdu Dakar. Poznasz tu najważniejsze zasady zmagań, dowiesz się więcej o trasach, a także o pojazdach biorących udział w zmaganiach. Dużo miejsca poświęcamy oczywiście reprezentantom Polski biorącym udział w Rajdzie. To obszerne kompendium wiedzy, dla wszystkich osób, które chcą obstawiać zakłady bukmacherskie na Rajd Dakar, a jednocześnie dowiedzieć się czegoś więcej o tych prestiżowych zmaganiach. Dakar 2023 jest już za nami – odbył się w dniach 31 grudnia 2022 – 15 stycznia 2023. W kategorii SSV wygrał Eryk Goczał, stając się trzecim w historii polskim zwycięzcą Rajdu Dakar. Już niebawem na blogu pojawią się najświeższe informacje o edycji Dakar 2024.