Formuła E w LV BET

Formuła E to stosunkowo młoda dyscyplina w świecie sportów motorowych. W tej dyscyplinie kierowcy ścigają się w specjalnych bolidach wyposażonych w napęd elektryczny. Bolidy trzeciej generacji są w stanie osiągnąć prędkość rzędu ok. 320 km/h. Zasady rozgrywania wyścigów są bardzo zbliżone do tych, jakie występują w Formule 1. Mamy zatem stawkę 22 kierowców podzielonych na 11 zespołów. Weekend wyścigowy składa się z dwóch sesji treningowych, kwalifikacji oraz wyścigu. Fani Formuły E doceniają przede wszystkim bardzo wyrównany poziom – w tej dyscyplinie każdy kierowca może walczyć o czołowe lokaty, ze względu na to, że wszystkie bolidy są niemal identyczne. Sezon składa się z kilkunastu wyścigów, a kierowca, który zdobędzie najwięcej punktów w klasyfikacji generalnej zdobywa tytuł mistrza świata w Formule E.

Zarejestruj się

Jak obstawiać Formułę E?

Formuła E cieszy się coraz większym zainteresowaniem także ze strony typerów. W przeciągu sezonu rozgrywanych jest kilkanaście wyścigów, a ich wyniki można obstawiać w serwisie legalnego bukmachera LV BET. Gracze mogą wytypować zwycięzcę wyścigu oraz kolejność na podium, a także obstawiać zakłady H2H, w których typuje się kierowcę, który w wybranej parze osiągnie lepszy rezultat w klasyfikacji końcowej. Przed samym wyścigiem gracze mogą typować kwalifikacje wskazując faworytów do zdobycia Pole Position. Istnieje także możliwość wytypowanie zawodnika, który Twoim zdaniem okaże się najlepszym kierowcą sezonu i zdobędzie tytuł mistrza świata.

Korzystając z naszych usług, fani tego sportu mogą obstawiać zakłady, na swoich ulubionych kierowców i samochody. Dzięki temu, każdy z graczy, obstawi wyścig, który go interesuje. Jak wiadomo, zawodnicy i rywalizacja jest bardzo ważnym aspektem Formuły 1.

Zakłady bukmacherskie na Formułę E

W serwisie bukmacherskim LV BET dostępna jest obszerna oferta zakładów na Formułę E. To coraz popularniejsza dyscyplina, a jak twierdzą fani rozrywki, jej atutem jest przede wszystkim bardzo wyrównany poziom – w tej dyscyplinie każdy kierowca dysponuje podobnym bolidem i to od jego umiejętności zależeć będzie zajęte miejsce. Na blogu sportowym LV BET znajdziesz przewodnik dla wszystkich kibiców, którzy chcą dowiedzieć się czegoś więcej na temat wyścigów bolidów elektrycznych. Znajdziesz tu aktualności o nadchodzących wyścigach, zapowiedzi i analizy. To cenne źródło informacji dla wszystkich fanów, którzy chcą obstawiać zakłady bukmacherskie na Formułę E.

Formuła E

Formuła E – przewodnik po dyscyplinie dla kibiców

Formułę E możemy określić jako odpowiednik Formuły 1 w świecie samochodów elektrycznych. Kierowcy poruszają się po torze w specjalnych bolidach, mając do dyspozycji określoną moc oraz w pełni naładowaną baterię. To od nich oraz od strategii teamu zależeć będzie to, jak wykorzystana zostanie moc i zapas energii, aby uzyskać jak najlepszy rezultat.

Formuła E gwarantuje bardzo duże emocje, ze względu na wyrównany poziom wynikający z niemal identycznych bolidów dla wszystkich kierowców. Na blogu LV BET możesz znaleźć zbiór najważniejszych informacji na temat Formuły E, jej historii, zasad rozgrywania wyścigów, wykorzystywanych bolidów.

Czym właściwie jest Formuła E?

Formuła E to nic innego, jak elektryczne wyścigówki, czyli bolidy wyposażone w napęd elektryczny, spełniające określone normy i wymagania. W dużej mierze jest to odpowiednik Formuły 1, tyle tylko, że w świecie pojazdów elektrycznych. Od 2020/2021 Formuła E ma oficjalnie status Mistrzostw Świata.

Zawody te są organizowane od 2014 roku i stale zyskują na popularności. To zasługa bardzo wyrównanego poziomu, ale również formatu wyścigu. W Formule E kierowcy muszą jeździć szybko, ale z drugiej strony muszą jednocześnie w przemyślany sposób dysponować zapasem energii i stosować jazdę, która pozwoli bez problemu ukończyć cały dystans w dobrym tempie.

Kilka słów o historii wyścigów Formuły E

Pomysł stworzenia wyścigów dla bolidów elektrycznych narodził się w 2011 roku. Jego autorem był ówczesny prezydent Fédération Internationale de l’Automobile, Jean Todt. Przedstawił on swój zamysł trzem innym osobom: Antonio Tajaniemu, Alejandro Agagowi oraz Teo Teocoliemu.

Cała czwórka podzieliła się obowiązkami i rozpoczęła intensywne działania ukierunkowane na stworzenie nowej dyscypliny w świecie sportów motorowych. Już w 2012 roku pojawiło się potwierdzenie, że taka seria faktycznie powstanie. Inauguracyjny sezon 2014/2015 rozpoczął się 13 września 2014 roku w Pekinie. Pierwszym mistrzem nowej serii został Nelson Piquet Jr.

Czym charakteryzują się bolidy Formuły E?

Do wyścigów Formuły E dopuszczone są jedynie określone bolidy elektryczne spełniające szereg rygorystycznych norm. Pierwszym bolidem był Spark-Renault SRT_01E oferujący kierowcom 190 kW mocy. Bolid ten nie był w stanie przejechać całego dystansu na jednej baterii, dlatego w trakcie wyścigu obowiązkowy był pit-stop na zmianę bolidu.

Od sezonu 2018/2019 wykorzystywany jest bolid Spark SRT05e oferujący kierowcom moc 250 kW (w wyścigu używane 200 kW + ewentualne doładowanie). Bolid ten jest w stanie przejechać cały dystans wyścigu na jednej baterii (54 kWh), dzięki czemu nie jest już obowiązkowy pit-stop na zmianę bolidu.

Od sezonu 2022/2023 obowiązuje trzecia generacja (Gen 3) bolidu. Moc tego pojazdu wynosi 350 kW na kwalifikację i 300 kW na wyścig. Maksymalna prędkość tego bolidu, którą osiągają zawodnicy, może wynosić 320 km/h.

Warto zauważyć, że w Formule E różnice pomiędzy bolidami poszczególnych teamów są dużo mniejsze, niż w Formule 1, dzięki czemu rywalizacja jest dużo bardziej wyrównana. Dla przykładu, w sezonie 2021/2022 aż dwunastu zawodników zdobywało miejsce na podium w poszczególnych zawodach.

Najważniejszym czynnikiem są zatem umiejętności kierowcy oraz prawidłowe zarządzanie mocą bolidu. To sprawia, że dla wielu fanów Formuła E staje się bardziej emocjonująca niż Formuła 1, choć prędkości są nieco mniejsze, no i brakuje tego charakterystycznego dźwięku bolidu.

W przypadku kolizji lub niebezpiecznej sytuacji, na tor wyjeżdża samochód bezpieczeństwa, za którym muszą poruszać się kierowcy, aż do momentu opanowania sytuacji. Do sezonu 2020/2021 samochodem bezpieczeństwa było BMW i8 (czasami Mini Electric), natomiast obecnie jest to Porsche Taycan.

Na jakich zasadach rozgrywane są wyścigi?

Wyścigi Formuły E są zazwyczaj organizowane w weekendy. W pierwszym dniu odbywa się pojedyncza sesja treningowa trwająca 50 minut. Drugi dzień zaczyna się od drugiej sesji treningowej. Następnie rozgrywane są kwalifikacje trwające godzinę.

Stawka jest podzielona na cztery grupy po pięciu lub sześciu kierowców. Każda grupa ma sześć minut na ustanowienie najlepszego czasu okrążenia. Kierowcy mogą wykorzystać maksymalną moc swojego bolidu, wynoszącą 250 kW. Sześciu najlepszych kierowców bierze udział w dodatkowej sesji o Super Pole. Zwycięzca tej sesji wygrywa Pole Position, czyli najlepsze miejsce na starcie wyścigu.

Pełnoprawny wyścig w Formule E trwa 45 minut plus jedno okrążenie. Moc bolidów jest ograniczona do 200 kW. Aż do czwartego sezonu wymagany był jeden postój w pit stopie na zmianę pojazdu. Obecnie jednak kierowcy mogą pokonać cały dystans jednym bolidem, a pit stop nie jest konieczny. Zwycięzcą wyścigu zostaje kierowca, który jako pierwszy pokona okrążenie po upływie 45 minut wyścigu. Formuła E to wyjątkowa dyscyplina.

Kierowcy z jednej strony muszą skupić się na szybkiej jeździe, ale z drugiej muszą dbać o ekonomiczną jazdę i pilnować baterii swojego bolidu. Jeśli w bolidzie skończy się energia, kierowca nie ukończy wyścigu.

Kierowcy pod koniec wyścigu mogą skorzystać z doładowania – moc jest zwiększona do 35 kW, ale kierowca w tym trybie musi poruszać się poza linią wyścigową. Doładowanie ma ułatwić wyprzedzanie innych bolidów.

Tryb ataku daje kierowcom możliwość zwiększenia mocy swojego bolidu o dodatkowe 35 kW. Ułatwia to wyprzedzanie innych kierowców. Nie ma jednak obowiązku wykorzystywania doładowania w trakcie wyścigu. Kierowcy zwykle korzystają z tej opcji na sam koniec wyścigu, gdy dysponują jeszcze odpowiednim zapasem energii. Ponadto, w Formule E istnieje pojęcie Fanboostu.

Fani głosują na swoich ulubionych kierowców, a pięciu wybranych zawodników otrzyma dodatkową moc do wykorzystania w 5-sekundowym oknie podczas drugiej połowy wyścigu. Głosowanie zaczyna się na sześć dni przed wyścigiem i kończy po piętnastu minutach od rozpoczęcia wyścigu.

Doładowań nie można wykorzystywać, gdy na torze znajduje się samochód bezpieczeństwa.

Punktacja w wyścigach Formuły E

W każdym wyścigu punktuje dziesięciu najlepszych kierowców, zgodnie z następującym kluczem: 25 punktów za pierwsze miejsce, 18 punktów za drugie, 15 punktów za trzecie, 12 punktów za czwarte.

Za każde kolejne miejsce otrzymuje się 2 punkty mniej, aż do miejsca dziesiątego, za które otrzymuje się tylko jeden punkt.

Można również otrzymać punkty dodatkowe: 3 punkty za zwycięstwo w kwalifikacjach i Pole Position, 1 punkt za najszybsze okrążenie (pod warunkiem ukończenia wyścigu w czołowej dziesiątce) oraz 1 punkt za najlepszy wynik w grupie kwalifikacyjnej. Maksymalnie w jeden weekend wyścigowy można zatem zdobyć 30 punktów.

Mistrzostwa Świata w Formule E

Formuła E zyskuje coraz większą popularność i z sezonu na sezon śledzi ją coraz większa liczba widzów.

Nawet fani Formuły 1 często przyznają, że rywalizacja jest dużo bardziej wyrównana i emocjonująca, ponieważ bolidy używane przez wszystkie zespoły są praktycznie takie same, dzięki czemu można uniknąć sytuacji, w której sezon jest zdominowany przez maksymalnie dwie ekipy. Mistrzostwa Świata w świecie Formuły E są podzielone na kilkanaście weekendów.

Co ważne, w jednym mieście mogą odbyć się dwa Grand Prix. Do tej pory jedynym miastem, które było obecne w kalendarzu wszystkich dotychczasowych sezonów Formuły E jest Berlin z torem na Porcie Lotniczym Berlin-Tempelhof.

Pierwszym mistrzem Formuły E w inauguracyjnym sezonie 2014/2015 został Nelson Piquet Jr jeżdżący w teamie e.dams Renault. Kolejne dwa sezony również padały łupem tego teamu, a mistrzostwo zdobywali: Sebastian Buemi (2015/2016) oraz Lucas Di Grassi (2016/2017). W sezonach 2017/2018 i 2018/2019 rywalizację wygrał Jean-Eric Vergne.

Jest to na ten moment jedyny zawodnik, który wygrywał mistrzostwo Formuły E dwukrotnie, dodatkowo broniąc zdobytego tytułu. Triumfatorem w ostatnim sezonie 2021/2022 został belgijski kierowca, Stoffel Vandoorne.

Na koniec warto jeszcze dodać, że dopiero od sezonu 2020/2021 rywalizacja Formuły E ma oficjalnie status Mistrzostw Świata FIA. A zatem, oficjalny tytuł mistrzowski zdobyli wspomniany już Vandoorne oraz Nyck de Vries, mistrz z sezonu 2020/2021.

Na jakich torach rozgrywane są wyścigi?

Wyścigi Formuły E mogą być rozgrywane na tych samych torach, na których wyścigi Formuły 1. Jak już wspomnieliśmy, jedynym miejscem, które pojawiło się w kalendarzu wszystkich zorganizowanych dotychczas sezonów był tor usytuowany w Porcie Lotniczym Berlin-Tempelhof.

W sezonie 2021/2022 sezon Formuły E gościł również na takich torach, jak: Riyadh Street Circuit w Arabii Saudyjskiej, Autódromo Hermanos Rodríguez w Meksyku, Circuto Cittadino dell’EUR we Włoszech, Circuit de Monaco w Monaco, Jakarta International e-Prix Circuit w Indonezji, Circuit International Automobile Moulay El Hassan w Maroko, Brooklyn Street Circuit w Stanach Zjednoczonych, ExCeL w Wielkiej Brytanii oraz Seoul Street Circuit w Korei Południowej.

Formuła E – dlaczego jest tak emocjonująca?

Bolidy wykorzystywane w Formule E przez wszystkich kierowców są niemal identyczne. A nie od dziś wiadomo, że gdy samochody w wyścigu są sobie równe, to i emocje wynikające z rywalizacji stoją na odpowiednim poziomie. Bolączką Formuły 1 jest to, że od wielu lat w sezonie dominuje jeden, góra dwa teamy, przez co lista kandydatów do mistrzostwa ogranicza się tak naprawdę do 2-3 nazwisk.

Formuła E jest sportem bardziej wyrównanym, a kierowcy ścigają się jak równy z równym. Ponadto, ważnym czynnikiem jest bardzo umiejętne zarządzanie dostępną energią, tak, aby utrzymać wysokie tempo, a jednocześnie pokonać cały dystans. Dlatego też, Grand Formuła E Prix zawsze gwarantuje kibiciom bardzo wysoki poziom sportowych emocji.

Obstawianie Formuły E w LV BET

Wyścigi Formuły E można obstawiać w serwisie legalnego bukmachera LV BET. Typerzy mogą wskazać swoich faworytów do wygranej, jak również obstawiać kolejność na podium. Zakłady H2H pozwalają natomiast wytypować, który z dwóch wskazanych kierowców zajmie wyższe miejsce w ostatecznej klasyfikacji wyścigu.

Gracze mogą również pokusić się o wytypowanie kierowcy, który ich zdaniem okaże się najlepszy w perspektywie całego sezonu i wygra Mistrzostwa Świata Formuły E. Wybór zakładów jest bardzo szeroki, dzięki czemu obstawianie Formuły E w LV BET może zagwarantować kibicom jeszcze większe emocje podczas oglądania wyścigu.

Zakłady bukmacherskie na Formułę E w LV BET

Formuła E z sezonu na sezon cieszy się coraz większym zainteresowaniem i jest chętnie oglądana przez nowych fanów.

Rośnie także liczba typerów, którzy chcą obstawiać zakłady bukmacherskie na Formułę E. W serwisie LV BET dostępny jest obszerny wybór zakładów bukmacherskich, co pozwoli na swobodne typowanie wyników i zagwarantuje jeszcze większe emocje podczas oglądania wyścigu.

Z kolei na blogu LV BET znajdziesz wiele ciekawych informacji na temat tej dyscypliny, w tym zapowiedzi wyścigów, aktualności, wyniki czy analizy faworytów do mistrzostwa.