Jak psychologia wpływa na decyzje w zakładach sportowych?

Jak psychologia wpływa na decyzje w zakładach sportowych?

Większość ludzi traktuje zakłady sportowe jako formę rozrywki. Dają się ponieść emocjom, stawiają na swoich ulubieńców. Profesjonaliści natomiast wiedzą, że to zły doradca. Dlaczego zakłady bukmacherskie cieszą się taką popularnością? Jaki związek ma z tym psychologia?

Sport to emocje. Ich upust kibice, ale też zawodnicy, wyrażają w różny sposób. Od milczenia i maksymalnego skoncentrowania, po krzyki, skoki i płacz. Emocje są więc nieodłączną częścią sportu, ale też zakładów bukmacherskich. Mają wpływ na podejmowane decyzje i typy.

Nie kieruj się emocjami

To zasada, którą zna każdy profesjonalny typer. Nie zawsze wygrywa ulubiony zespół typera. Po przegranej, która wiąże się z dużym rozczarowaniem i złością, normalnym odruchem jest chęć szybkiego odzyskania straty, a to wywołuje najczęściej impulsywne decyzje. Świadomość emocji i ich kontrola jest więc podstawą. Poznanie i zrozumienie swoich emocji, a do tego świadomość własnych reakcji pozwolą Ci na samokontrolę, a co za tym idzie – niepodejmowanie ryzykownych zachowań. Z psychologicznego punktu w tej sytuacji typer zrozumie też wartość analitycznego podejścia. Analiza statystyk, badanie formy drużyn, zrozumienie taktyki wejdzie w miejsce impulsywnego obstawiania. Skuteczne zarządzanie emocjami jest więc kluczowe dla sukcesu w zakładach sportowych.

Otwórz się na zakłady bukmacherskie

Psychologia poznawcza jest mocno związana z zakładami bukmacherskimi. Ich związek jest przedmiotem badań już od dawna. Naukowcy stwierdzili, że wielu typerów traci pieniądze bezsensownie, a przyczyną tego jest… ograniczone myślenie. To tzw. efekt kadrowania, znany także jako efekt framingu. Zakłada on, że gracz widzi rzeczy nie takimi, jak są one w rzeczywistości, a takie, jaki wydają się one na zewnątrz.  Przykład? W meczu Ekstraklasy spotkać się mają lider tabeli Ekstraklasy Jagiellonia Białystok z 3. w tabeli zespołem Lecha Poznań. Zapowiedź, że Jagiellończycy wystąpią w osłabionym składzie może sprawić, że typerzy od razu postawią swoje kupony na zwycięstwo Poznaniaków, mimo że realnie będą mieli mniejsze szanse na wygraną. Aby określić je niezbędna jest dokładna analiza bukmacherska.

Może ona pokazać, że zawodnicy, którzy wejdą do gry w miejsce kontuzjowanych, mogą zachować najwyższy poziom gry drużyny. Warto skupić się więc na szczegółach i detalach. To one mogą ostatecznie przesądzić o wygranej. Musi być to jednak efekt analizy, a nie intuicji.

Samokontrola to podstawa

Temat ten w psychologii jest bardzo ważny, nie tylko w odniesieniu do zakładów bukmacherskich, ale do każdej dziedziny życia. Każdy profesjonalny typer musi jednak opanować ją do perfekcji. Jest szczególnie związana z kilkoma faktami. Po pierwsze: musisz nauczyć się akceptować straty. To normalna faza gry, podobnie jak wygrywanie. Każdy profesjonalny typer nie może zakładać jedynie zysków, ale też stratę. Może się ona zdarzyć niezależnie od przyczyny przegranej. Co zrobić w takiej sytuacji? Nic. Nadal grać, nadal stosować własną strategię. Bez ryzykownych zachowań, gwałtownego podnoszenia stawki itd., bo to najprostsza droga do klęski.

W takim przypadku w psychologii mówi się o irracjonalnej eskalacji, czyli podejmowaniu nieuzasadnionych decyzji na podstawie poprzednich inwestycji – nawet jeśli te poprzednie nie przyniosły wystarczająco dobrych wyników. Termin „inwestycja” w tym przypadku odnosi się do pieniędzy. Warto pamiętać, że eskalacja ta może dotyczyć zarówno sytuacji, w których typer przegrywa, ale też, gdy wygrywa. Pojęcie to może również odnosić się do czasu, a dokładniej – typer poświęca wiele czasu na znalezienie odpowiedniej, interesującej go oferty, ale nie może jej znaleźć. Jego negatywne emocje rosną, w konsekwencji na dość i obstawia pierwszy lepszy zakład. Jego zachowanie jest irracjonalne, a doprowadziła do tego eskalacja emocji.

Subiektywne przekonania

Każdy człowiek ma swoje zdanie i uważa, że ma rację. Nie chce też, aby okazało się ono błędne. Dotyczy to również sympatii sportowych, szczególnie w odniesieniu do piłki nożnej. Najbardziej zagorzali kibice są dosłownie zakochani w klubie i piłkarzach. Nie dopuszczają do siebie słabości zawodników. W tym przypadku emocje biorą górę i nawet podczas analizy prowadzą do błędnych ocen. Typerzy często nie doceniają możliwości przeciwników. Niezależnie od tego, jaki klub wielbisz, musisz zapomnieć o swoich sympatiach, a opiera się wyłącznie na faktach i obiektywnej analizie przedmeczowej. Nie zapomnij, że sympatie odbijają się nie tylko na przekonaniach typera, ale też np. ekspertów czy mediów. Świetnym przykładem jest idealizowanie narodowej drużyny piłkarskiej Brazylii. Oglądanie filmików z najlepszymi akcjami, czytanie ekspertyz faworyzujących kadrę sprawia, że wiadomości te wkradają się do podświadomości i nawet nieświadomie możesz przyjąć inny punkt widzenia.

Rola emocji w obstawianiu zakładów bukmacherskich

Emocje mogą wpływać na decyzje, podejmowane podczas obstawiania w zakładach sportowych. Badania pokazują, że ludzie podejmujemy ryzyko, gdy są podekscytowani i pewni sukcesu drużyny czy zawodnika. Emocjonalne reakcje są też często podejmowane podczas przegranej – w tym przypadku podejmowanie są zazwyczaj decyzje impulsywne, a więc nieprzemyślane i generujące większe straty.

Świadomość i kontrola emocji jest więc podstawą każdego profesjonalnego typera. Jeśli umiesz rozpoznając swoje emocje, możesz podejmować bardziej świadome decyzje. Dzięki temu unikniesz impulsywnego obstawiania i typowania pod wpływem chwili.

Jak wykorzystać psychologię podczas obstawiania?

Świadomość działania ludzkiego rozumu i pułapek, które czyhają na typerów w zakładach bukmacherskich, pozwoli Ci na uniknięcie błędów. Żeby osiągnąć maksymalny zysk nie możesz kierować się emocjami i sympatiami. Wszystkie decyzje podczas typowania musisz podejmować tylko na podstawie dokładnej analizy przedmeczowej. Opinie ekspertów czy typy analityków bukmachera są przydatne, jednak nie są one pewniakami.

Warto pamiętać, że w pewnym i trafnym typowaniu przeszkadzają również złe nawyki, stres, zły nastrój czy alkohol.