Giro d’Italia 2023

Giro d’Italia 2023

Trasa Giro d’Italia 2023 ma być jednym z najtrudniejszych wyścigów kolarskich w tym roku. Straszy czasówkami, ale też długimi, górskimi etapami. Do przejechania kolarze będą mieli prawie 71 kilometrów jazdy na czas, siedem sprintów i sześć górskich finiszy. Dokładną trasę organizatorzy wyścigu zaprezentowali w Mediolanie w październiku 2022 r. Kto na nią wyjedzie i weźmie udział w rywalizacji Giro d’Italia 2023 r.? Poznaj najważniejsze informacje o wyścigu i postaw swoje typy bukmacherskie na kolarstwo w LV BET.

Najważniejsze informacje o Giro d’Italia 2023

Giro d’Italia to wieloetapowy wyścig kolarski rozgrywany we Włoszech. Wraz z Tour D Francee i Vuelta a Espana chodzi w skład grupy trzech tzw. „wielkich tourów”. To najważniejsze wyścigi etapowe na świecie.

Po raz pierwszy peleton wyruszył na trasę Giro d’Italia w 1909 r. Impreza powstała z inicjatywy La Gazzetta dello Sport. Od tej pory odbywa się co roku (z wyłączeniem okresu wojen). Tradycyjnie organizowany jest w maju jako pierwszy z wielkich tourów. Indywidualnych zwycięzców nie wyłaniano tylko raz – w 1912 r. nagrodzono najlepsze zespoły.

W historii wyścigu, z pięcioma zwycięstwami na koncie, zapisało się trzech zawodników: Alfredo Binda, Fausto Coppu oraz Eddy Merckx. Najwicej zwycięstw etapowych odniósł natomiast Mario Cipollini, który triumfował aż na 42 odcinkach.

Kto dołączy do zaszczytnego grona zwycięzców? Tego dowiemy się już wkrótce. Kolarze rozpoczną zmagania 6 maja 2023 r. w abruzyjskiej miejscowości Fossacesia, a zakończą 29 dnia maja sprinterskim etapem w Rzymie. Cały wyścig liczyć będzie 3448 km.

Trasa wyścigu Giro d’Italia 2023

Wyścig Giro d’Italia potrwa trzy tygodnie. Zmagania rozpoczną się w Abruzji. Kolarze wyruszą na osiemnastokilometrową jazdę indywidualną na czas, łącząca Fossacesia Marina z Ortoną.  Ostatni kilometr tej trasy poprowadzi pod górę (5% nachylenia). Ten krótki etap sprawi, że pojawią się pierwsze różnice w klasyfikacji generalnej. Koszulka maglia rosa trafi do specjalisty od szybkiej, samotnej jazdy.

Drugi dzień dedykowany będzie sprinterom. Przejadą na prowadzącej wzdłuż Adriatyku trasie z Teramo do San Salvo. Trzeci etap również w większości będzie to etap płaski, jednak można będzie znaleźć na nim niespodzianki m.in. Valico dei Laghi di Monticchio (7,3 km; 5,6%). Po jedenastu latach kolarze wrócą nad Lago Laceno podczas czwartego etapu. Dojazd będzie identyczny jak w poprzednich edycjach – po Colle Molella (9,9 km; 5,9%) do mety peleton pojedzie 4-kilometrową płaska sekcja. Kolejnego dnia zaplanowany jest finisz w Salerno. Poprowadzi do niego piąty odcinek, idealny dla sprinterów. Początek trasy będzie nieco pofałdowany, a druga część płaska. Podobnie zapowiada się szósty etap, który poprowadzi w rejonie Neapolu. Następnie peleton zmieni kurs i uda się na północ.

Siódmy odcinek zakończy się na Campo Imperatore (26,45 km; 3,4%, maks. 13%), a poprowadzi przez Roccaraso (9 km; 5,1%) i Calascio (13,7 km; 6%). Kolejny dzień zmagań będzie wyglądał jak dzień znany z ardeńskich klasyków. Kolarze dwukrotnie będą się zmagali z podjazdem Cappuccini (1,65 km; 10,6%), przedzielonym Monte delle Cesane (7,75 km; 7%).

Drugi tydzień zmagań rozpocznie się przelotówką przez Apeniny nad Morze Tyrreńskie. Będzie to idealny moment na ucieczkę. Meta przewidziana jest w Viareggio. Po liguryjskich “hopkach” kolejnego etapu kolarzy czeka zupełnie płaski dojazd do mety. W końcówce dwunastego odcinka zaplanowany jest etap pagórkowaty. Meta przewidziana jest w Colle Braida (5 km; 8,3%).

W trzynastym odcinku peleton wjedzie do Szwajcarii. Tam odwiedzi stację narciarską Crans-Montana, czy”Cima Coppi” wyznaczoną na Przełęczy Świętego Bernarda (2469 m n.p.m.; 34 km; 5,5%), a także Croix de Coeur (15,4 km; 8,8%). Od finałowej wspinaczki (13,1 km; 7,2%) kolarzy oddzieli przejazd przez dolinę.

Na czternastym etapie peleton wróci do Włoch. Wystartuje w Sierre przemierzając Passo del Sempione. Kolejnego dnia kolarze wjadą na kolejny etap pagórkowaty, tym razem w okolicach Bergamo.

W końcówce zaplanowany jest przejazd przez m.in. Valpiana (9,7 km; 5,5%). W teorii podjazd ten będzie idealny dla ucieczki, w praktyce może jednak być inaczej i zmęczenie wziąć górę.

Ostatni tydzień Giro d’Italia 2023 to jeden długi etap górski i wyzwanie na najwyższym poziomie! Zmagania otworzy odcinek z finiszem na Monte Bondone (21,7 km; 6,3%). Miejsce to pokonane było jako przełęcz w 2020 r., a ostatnio na Giro d’Italia w 2006 r. Na tegorocznej trasie przewidziane są m.in. Passo di Santa Barbara (12,8 km; 8,3%), Matassone (12,6 km; 5%) i Serrada (15,7 km; 5,3%) – to najlepsza gwarancja, że w tym etapie nastąpi podział w klasyfikacji generalnej.

W siedemnastym etapie przewidziana jest walka sprinterska, a w osiemnastym na trasę wróci Zolto Alto, niewidziane przez kolarzy od siedemnastu lat. Największym wyzwaniem tego dnia będzie Forcella Cibiana (10,5 km; 6,3%), a w końcówce także Coi (8,6 km; 7,5%), które poprzedzi finałową rampę.

Dziewiętnasty odcinek dostał miano etapu królewskiego. Będzie prowadził po najtrudniejszych z dolomickich przełęczy. Na zawodników czekają do pokonania: Passo Campolongo (4 km; 6,9%), Passo Valparola (10,6 km; 7,3%) i stromy Passo Giau (9,9 km; 9,3%), Passo Tre Croci (8,7 km; 6,9%) czy Tre Cime di Lavaredo (6,9 km; 7,9%).

Na dwudziestym odcinku zaplanowana jest górska czasówka, która ustawi końcową klasyfikację. Rozpocznie się od płaskiego początku i przerodzi się w wspinaczkę na piekielnie stromy Monte Lussari (7,3 km; 12,2%, maks. 22%).

Finał pierwszego z trzech Wielkich Tourów zaplanowano w Rzymie. W stolicy Włoch Rzym “Corsa Rosa” kończyła się ostatnio w 2018 r. W tym roku będzie to piąty finał tym miejscu.

Uczestnicy Giro d’Italia 2023

Obowiązek startu w Giro d’Italia ma 18 WorldTeamów. Dodatkowo w 106. „Corsa Rosa” wystąpią Israel-Premier Tech, EOLO-Kometa, Green Project-Bardiani CSF i Team Corratec. Lotto Dstny, który również miał prawo do “dzikiej karty”, zrezygnował z majowego Wielkiego Touru.

Giro d’Italia 2022- triumfatorzy

W ubiegłym roku odbyła się 105. edycja Giro d’Italia 2022. Kolarze rywalizowali ze sobą w dniach od 6 do 29 maja 2022 r. Trasa liczyła ponad 3410 kilometrów i podzielona była na 21 etapów. Biegła z węgierskiego Budapesztu do włoskiej Werony. Zwycięzcami poszczególnych klasyfikacji zostali: Jai Hindley (generalka), Arnaud Demare (punktowa) czy Koen Bouwman (górska),

Faworyci Giro d’Italia 2023

W zakładach bukmacherskich LV BET już dziś możesz obstawiać zwycięzcę tegorocznej włoskiej rywalizacji! Analitycy bukmachera wskazują dwóch zawodników, pomiędzy którymi rozegra się najprawdopodobniej walka o pierwsze miejsce. Mowa o Remco Evenepoelu (kurs 2.25) i Primozie Rogliciu (2.75). Czy to właśnie któryś z tych kolarzy wygra w tym roku wyścig Giro d’Italia? Obstawiaj w LV BET!

Zakłady bukmacherskie na Giro d’Italia 2023 w LV BET

Najlepsze możliwości obstawiania kolarstwa znajdziesz w LV BET! Legalny bukmacher udostępnia szeroki wybór rynków bukmacherskich i atrakcyjne kursy na wszystkie najważniejsze wydarzenia w tym sporcie. Dostępne wydarzenia, ale też ofertę zakładów poznasz w serwisie internetowym oraz w aplikacji mobilnej.

Obstawianie Giro d’Italia 2023 w LV BET

Jakie będą wyniki toury Giro d’Italia 2023? Który team wygra tę rywalizację? Wyniki zawodników możesz typować w LV BET! Przed rozpoczęciem obstawiania warto wcześniej się przygotować i przeprowadzić analizę bukmacherską. Dzięki niej postawisz pewne typy i wygrasz!