Giro d’Italia, wraz z Tour de France i Vuelta Espana, należy do wielkiej trójki światowych tourów rowerowych. Wyścig kolarski zdominowany był przez lata przez włoskich kolarzy, ale w ostatnich latach na podium coraz częściej stają zawodnicy z innych krajów. Poznaj najważniejsze momenty w historii Giro d’Italia z LV BET!
Spis treści
GIRO D’ITALIA – JEDEN Z WYŚCIGÓW WIELKIEGO TOURU
Giro d’Italia to wieloetapowy wyścig kolarski, który odbywa się co roku w maju lub czerwcu we Włoszech. Jego trasa prowadzi nie tylko po Italii, ale też w różnych państwach europejskich.
Wyścig należy do grupy trzech „wielkich tourów” – razem z Tour de France i Vuelta a España. Tradycją jest, że odbywa się jako pierwszy z nich. Peleton ściga się przez trzy tygodnie.
Inauguracyjna edycja Giro d’Italia odbyła się w 1909 r. we Włoszech. Jej inicjatorem był największy włoski dziennik sportowy La Gazzetta dello Sport. Od tej pory odbyło się 106 edycji – kolarze nie ścigali się jedynie podczas trwania I i II wojny światowej.
Inspiracją dla stworzenia wyścigu rowerowego wokół Włoch był francuski Tour de France, ale też wielki sukces, jaki przyniosły zawody francuskiemu magazynowi L’Auto.
Ogłoszenie o pierwszej włoskiej rywalizacji zaplanowanej na maj 1909 r. pojawiło się na pierwszej stronie La Gazzetta dello Sport 7 sierpnia 1908 r. Peleton wyjechał na drogi 13 maja tego samego roku. O godz. 2.53 rano z Loreto Place w Mediolanie wystartowało 127 kolarzy. Trasa liczyła 2 448 km, podzielona była na 8 etapów. Wyścig ukończyło tylko 49 zawodników. Najszybszy był Luigi Ganna. Wyjątkową kwalifikację przeprowadzono w 1912 r. – jedyny raz w historii nagrodzono najlepsze zespoły, a nie indywidualnych zawodników. Do 1914 r. stosowano system punktowy, ale zmieniono go na czasowy. Klasyfikacja generalna uwzględniała czas ukończenia poszczególnych etapów; wygrywał zawodnik, który uzyskiwał najniższy czas łączny. W 1914 r. najlepszy był Alfonso Calzolari, który wyprzedził rywala z drugiego miejsca o niemal dwie godziny. Do 1950 r. Giro d’Italia było całkowicie zdominowane przez Włochów. Dopiero w tym roku wygrał zawodnik spoza tego kraju. Był nim Szwajcar Hugo Koblet. W kolejnych dwudziestu latach na podium stawali kolarze z Luksemburga, Francji, Szwecji i Niemiec.
W 1968 r. rozpoczęto walkę z dopingiem. Po raz pierwszy wprowadzono testy narkotykowe dla kolarz – zawodników z pozytywnym wynikiem dyskwalifikowano z touru. Przepisy antydopingowe funkcjonują do dziś.
W ostatnich latach tour stał się bardzo popularny. Na włoskie drogi wyjeżdżają najlepsi kolarze świata, a przewidzenie, kto wygra, nie jest już tak łatwe.
Jeden raz w historii Giro d’Italia nie było rozegrane w maju, a w październiku – tour został przełożony z powodu wybuchu pandemii COVID-19 w 2020 r.
GIRO D’ITALIA VS. TOUR DE FRANCE – PORÓWNANIE, FAKTY, LICZBY
Organizatorzy włoskiego wyścigu wzorowali się na francuskim klasyku. Dziś oba uchodzą za najbardziej prestiżowe, a zdobycie zwycięstwa w jednym roku udało się tylko siedmiu kolarzom w historii. Dokonali tego: Fausto Coppi (1949, 1952), Jacques Anquetil (1964), Eddy Merckx (1970, 1972, 1974), Bernard Hinault (1982, 1985), Stephen Roche (1987), Miguel Indurain (1992, 1993) i Marco Pantani (1998).
Porównanie Giro – Tour
- Liczba etapów – 21. etapów w 21 dni – 21. etapów w 23 dni
- Liczba uczestników – 176 kolarzy – 176 kolarzy
- Długość trasy – ponad 3300 km – ponad 3400 km
- Data wyścigu – rozgrywany w maju – rozgrywany w lipcu, czasami na przełomie czerwca i lipca
- Pierwsza edycja – 1909 r. – 1903 r.
- Najwięcej zwycięstw – po 5: Alfredo Binda, Fausto Coppi, Eddy Merckx – 7 (tytuły odebrane): Lance Armstrong
GIRO D’ITALIA VS. VUELTA A ESPAÑA – PORÓWNANIE, FAKTY, LICZBY
W 2020 r. kolarze nie mieli możliwości wystartowania w obu wyścigach. Z powodu pandemii COVID-19 obie rywalizacje zostały przełożone na jesień, a ich terminy zazębiały się. Założenia obu wyścigów są bardzo podobne. Przekonaj się sam!
- Liczba etapów – 21. etapów w 21 dni – 20. etapów w 21 dni
- Liczba uczestników – 176 kolarzy – 176 kolarzy
- Długość trasy – ponad 3200 km – ponad 3200 km
- Data wyścigu – rozgrywany w maju – rozgrywany od końca sierpnia do połowy września
- Pierwsza edycja – 1909 r. – 1935 r.
- Najwięcej zwycięstw – po 5: Alfredo Binda, Fausto Coppi, Eddy Merckx – 4: Roberto Heras
PIĘKNO WŁOCH NA KOLARSKICH TRASACH
Piękne plaże, słoneczne wzgórza, ośnieżone alpejskie szczyty – przyroda i architektura Włoch przyciąga turystów. Rywalizacja kolarska na najwyższym poziomie we Włoszech również jest wyjątkowa. Etapy dla sprinterów prowadzą po krętych ulicach średniowiecznych miast. Trudne odcinki szutrowe oferują winnice w Toskanii. Etapy górskie zaś prowadzą w Alpach. W każdej odsłonie zawodów odbywają się odcinki płaskie, górzyste, lekko pofałdowane czy też pagórkowate.
REGIONY, KTÓRE ODWIEDZĄ KOLARZE PODCZAS GIRO D’ITALIA 2024
107 edycja Giro d’Italia zaoferuje kolarzom trasę o łącznej długości 3321,2 km i prawie 43000 metry przewyższenia. Zaplanowano 68,2 km jazdy indywidualnej na czas. Trasa została podzielona na 21 etapów, w tym: 2 odcinki jazdy na czas, 6 płaskich, 8 górzystych i 5 górskich, w tym 7 rozstrzygnięć na podjazdach.
Tegoroczne zmagania rozpoczną się na północnym-zachodzie Włoch. Będzie to górzysty etap z Venaria Reale do stolicy Piemontu, Turynu. Drugiego dnia kolarze zmierzą się z górską końcówką, prowadzącą do Sanktuarium Oropa (11,8 km; 6,2%). W pierwszym tygodniu „Corsa Rosa” kolarze udadzą się na południe Półwyspu Apenińskiego. W szóstym dniu zawitają do Toskanii, gdzie przejadą po trzech szutrowych drogach, o łącznej długości 11,6 km. Następnie będzie ich czekała 37-kilometrowa, pagórkowata jazda indywidualna na czas. Meta stanie w stolicy Umbrii, Perugii. 11 maja rozpocznie się apenińska przeprawa, która zakończy się w stacji narciarskiej Prati di Tivo (14,6 km, 7%). Kolejnego dnia kolarze przekroczą metę w Neapolu i udadzą się na odpoczynek.
Kolejny tydzień zmagań rozpocznie się w Pompei i Cusano Mutri (17,9 km; 5,6%), po czym zawodnicy udadzą się wzdłuż adriatyckiego wybrzeża na północ, m.in. przez Francavilla al Mare i Fano. W sobotę środkowego tygodnia wyścigu zaplanowana druga i ostatnia jazda indywidualna (31 km), a następnego dnia zawodnicy będą mieli do pokonania górski etap prowadzący przez Forcola di Livigno (18 km; 7,1%), a zakończą go na podjeździe do stacji narciarskiej Livigno (8,1 km; 6,6%).
Największe wyzwania będą czekały na zawodników w ostatnim tygodniu Giro d’Italia. Po dniu odpoczynku, który zaplanowany jest w Livigno, peleton wróci na trasę we wtorek. Przejadą na przełęcz Stelvio (20,2 km; 7,2%), z finałem na ściance Monte Pana (2,7 km; 11%).
Siedemnastego dnia odbędzie się etap niewidziany od 1956 r. Chodzi o Passo Brocon (13,3 km; 6,5%), który pozwoli na delikatny odpoczynek przed dwoma ostatnimi górskimi, prowadzącymi w Dolomitach. W piątek kolarze przejadą do Passo Duran (4,4 km; 9,6%) i Sella Valcalda, a następnie udadzą się w kierunku stacji narciarskiej Sappada (7,4 km; 5,4%). W sobotę zaś przejadą przez Bassano del Grappa, po dwukrotnym pokonaniu Monte Grappy (18,2 km; 8,1%). Cały wyścig w 2024 r. zakończy jazda ulicami Rzymu.
WSZYSTKIE DROGI PROWADZĄ DO RZYMU, CZYLI ETAPY GIRO D’ITALIA
- etap (04.05): Venaria Reale – Turyn (136 km)
- etap (05.05): San Francesco Al Campo – Oropa (150 km)
- etap (06.05): Novara – Fossano (165 km)
- etap (07.05): Acqui Terme – Andora (187 km)
- etap (08.05): Genua – Lucca (176 km)
- etap (09.05): Viareggio – Rapolano Terme (177 km)
- etap (10.05): Perugia – Foligno (37,2 km, jazda indywidualna na czas)
- etap (11.05): Spoletto – Prati di Tivo (153 km)
- etap (12.05): Avezzano – Neapol (206 km
- etap (14.05): Pompeje – Cusano Mutei (141 km)
- etap (15.05): Foiano di Valfortore – Francavilla Al Mare (203 km)
- etap (16.05): Martiniscuro – Fano (183 km)
- etap (17.05): Riccione – Cento (179 km)
- etap (18.05): Castiglione delle Stivere – Desenzano del Grappa (31 km, jazda indywidualna na czas)
- etap (19.05): Manerba del Garda – Livigno (220 km)
- etap (21.05): Livigno – Santa Cristina Valdardena (202 km)
- etap (22.05): Selva di Val Gardena – Passo del Brocon (159 km)
- etap (23.05): Fiera di Primiero – Padwa (166 km)
- etap (24.05): Mortegliano – Sappada (154 km)
- etap (25.05): Alpago – Bassano del Grappa (175 km)
- etap (26.05): Rzym – Rzym (126 km)
KOLORY KOSZULEK I KLASYFIKACJE GIRO D’ITALIA
Róż, cyklamen, niebieski i biały – to kolory koszulek liderów najważniejszych klasyfikacji Giro d’Italia. Od dawna nie jest „nagradzany” ostatni zawodnik, który jechał w czarnej koszulce maglia nera. To nawiązanie do piłkarza Giuseppe Ticozzelli. W 1926 r. bez drużyny i sponsorów przystąpił on do wyścigu. Założył koszulkę piłkarską (drużyny il Casale), właśnie koloru czarnego. Zawodnik nie ukończył wyścigu – po trzech etapach Ticozzelli musiał się wycofać, ponieważ potrącił go motor.
A kto może liczyć na wyróżnienie? Maglia rosa, czyli różowa koszulka, przyznawana jest dla lidera wyścigu (której kolor bierze się od koloru stron La Gazzetty). Zakładana jest od 1931 r. Białą koszulkę zakłada lider wśród najmłodszych, niebieską – lider etapów górskich (wcześniej była ona zielona), a fioletową – lider w klasyfikacji punktowej (wcześniej była czerwona).
OKOLICZNOŚCIOWA KOSZULKA Z NAPISEM „SOLO IL FATO LI VINSE”
W 2024 r. zawodnicy Giro d’Italia przejadą po raz pierwszy na 136-kilometrowym etapie z Venaria Reale do Turynu. W inauguracji wyścigu peleton pokona m.in. wzgórze Superga, gdzie prawie 75 lat temu doszło do tragedii. To właśnie tam w katastrofie lotniczej zginęli wszyscy pasażerowie, w tym cały zespół Torino. Piłkarze przez pięć wcześniejszych sezonów byli mistrzami Włoch. Zwycięzca tego etapu otrzyma okolicznościową różową koszulkę z napisem „Solo il Fato li vinse” – „tylko los ich pokonał”.
NAJSŁYNNIEJSI KOLARZE NA GIRO D’ITALIA
Na liście najsłynniejszych uczestników zmagań we Włoszech zapisał się w 1950 r. Hugo Koblet. Szwajcar był pierwszym zawodnikiem z innego kraju, który rywalizację Giro d’Italia. Przełamał on pewną barierę i od tej pory zawodnicy innej narodowości nie raz stawali na podium. Ostatni Włoch, który triumfował w tym wyścigu, to Vicenzo Nibali (2016 r.)
W 2023 r. najszybszy był Słoweniec Primoż Roglić.
W ponad 100-letniej rywalizacji nie zabrakło też przykrych wydarzeń. W wyniku wypadków podczas Giro d’Italia życie straciło czterech kolarzy:
- Orfeo Ponsin (1952)
- Juan Manuel Santisteban (1976)
- Emilio Ravasio (1986)
- Wouter Weylandt (2011).
NAJBARDZIEJ UTYTUŁOWANI KOLARZE GIRO D’ITALIA
Jedną z największych gwiazd Giro d’Italia jest włoski kolarz szosowy i mistrz świata Mario Cipollini. Kolarz ten w swojej karierze wygrał aż 42 etapy wyścigu. Tzw. Super Mario lub Lew z Toskanii zyskiwał ponadprzeciętne wyniki. W historii zapisał się także poprzez… nieszablonowe zachowanie, a szczególnie z nietypowych strojów, które zakładał podczas wyścigów. W gronie najbardziej utytułowanych kolarzy włoskich zmagań należą też Alfredo Binda, Fausto Coppi i Eddy Merckx. Każdy z nich wygrywał w Giro d’Italia po pięć razy.
POLACY NA GIRO D’ITALIA
Biało-czerwoni chętnie startują we włoskich zmaganiach, jednak do tej pory tylko jednemu z nich udało się wygrać etap Wyścigu Dookoła Włoch. Dokonał tego Lech Piasecki. Triumfował łącznie w pięciu etapach, a dokonał tego w latach: 1986, 1988 i 1989 (trzy). Pięć razy stawał też na podium. W historii włoskiego wyścigu zapisał się również Rafał Majka. Jest on historycznie najlepszym Polakiem w klasyfikacji generalnej Giro d’Italia. W 2016 r. zajął piąte miejsce. W 2014 r. i 2019 r. zaś kończył zmagania na szóstym miejscu.
LISTA STARTOWA GIRO D’ITALIA 2024
Drużyna | Zawodnik |
Decathlon AG2R La Mondiale Team | Pater-Peintre Valentin
Touze Damien O’Connor Ben Pater-Peintre Aurelien |
Alpecin-Deceuninck | Planckaert Edward
Conci Nicola |
Arkea-B&B Hotels | Gesbet Elle
Riou Alan |
Astana Qazaqstan Team | Scaroni Christian
Fortunato Lorenzo |
Bahrain-Victorious | Caruso Damiano
Tiberi Antonio Poels Wout |
Bora-hansgrohe | Van Poppel Danny
Aleotti Giovanni Buchmann Emanuel Martinez Daniel Felipe Welsford Sam Kamna Lennard |
Confidis | Allegaert Piet
Thomas Benjamin |
EF Education – EassyPost | Valgren Michael
Carthy Hugh Piccolo Andrea Steinhauser Greog Carr Simon |
INEOS Grenadiers | Pucci Salvatore
Sheffield Magnus Arensman Thymen Foss Tobias Swift Ben Narvaez Jhonatan Hayter Ethan Thomas Gerint Vivianini Ella Gannna Filippo |
Groupama – FDJ | Pithie Laurence
Germani Lorenzo |
Intermarche – Wanty | Thijssen Gerben
Colleoni Kevin Petit Adrien |
Team Viisma / Lease a Bike | Valter Attila
Van Aert Wout Tratnik Jan Affini Edoardo Gerink Robert Kelderman Wilco Uijtdebroeks Cian Kooij Olav |
Lidl – Trek | Milan Jonathan
Bagioli Andrea Stuyven Jasper Ciccone Giulio Lopez Juan Pedro |
Movistar Team | Quinnttana Nairo
Rubio Einer |
Soudal – Quick Step | Vansveenant Mauri
Alaphilippe Julian |
Team dsm-firmenich PostNL | Roosen Timo
Van Den Berg Julius Andresen Tobbias Lund Jakobsen Fabio Dinham Matthew Hamilton Chris Poole Max Bardet Romain |
Team Jayco AlUla | Walscheid Max
Dunbar Eddie Zana Filippo Ewan Caleb Steward Campbell Plapp Luke |
UAE Team Emirates | Oliveira Rui
Bjerg Mikkel Novak Domen Molano Juan Sebastian Pogacar Tadej Grobschartner Felix Vine Jay Majka Rafał |
Israel – Premier Tech | Fido Marco
Woods Michael |
Team Polti Kometa | Piganzoli Davide |
VF Group – Bardiani CSSF – Faizane (PRT) | Pozzovivo Domenico |
Tudor Pro Cycling Team | Dainese Alberto |
Dokładną informację o tym, kto pojawi się na starcie Giro d’italia 2024 poznamy na kilka dni przed rozpoczęciem wyścigu. Czy wśród nich znajdą się Polacy? Aż czterech Biało-czerwonych na starcie widzieliśmy ostatnio w 2021 r. Na trasę wyjechali wówczas: Łukasz Wiśniowski (Team Qhubeka ASSOS), Cesare Benedetti i Maciej Bodnar (obaj BORA – hansgrohe) oraz Tomasz Marczyński (Lotto Soudal). Obecnie w drużynach UCI WorldTeams znajdują się: Łukasz Owsian (Arkéa – B&B Hotels), Kamil Gradek (Bahrain – Victorious), Cesare Benedetti, Filip Maciejuk (BORA – hansgrohe), Stanisław Aniołkowski (Cofidis), Michał Kwiatkowski (INEOS Grenadiers) i Rafał Majka (UAE Team Emirates). To właśnie oni mają szansę na udział w Giro d’Italia 2024.
FAWORYCI WYŚCIGU GIRO D’ITALIA 2024
Tadej Pogačar (UAE Team Emirates) i Geraint Thomas (INEOS Grenadiers) to dwóch zawodników, w których dopatruje się zwycięzców zbliżającego się wyścigu.
Walkę o poszczególne etapy zapowiedzieli m.in. Lennard Kämna i Daniel Felipe Martínez (BORA-hansgrohe), Damiano Caruso (Bahrain – Victorious), Eddie Dunbar (Team Jayco AlUla) czy Ben O’Connor (Decathlon AG2R La Mondiale). Wyróżnić się mogą Giulio Ciccone (Lidl-Treka), Max Poole, Romain Bardet (Team dsm-firmenich PostNL), Cian Uijtdebroeks, Woun van Aert (Team Visma | Lease a Bike) czy Lorenzo Fortunato (Astana Qazaqstan Team).
JAK OBSTAWIAĆ KOLARSTWO W ZAKŁADACH BUKMACHERSKICH ONLINE?
Dokładna analiza bukmacherska – to podstawa pewnego typowania w zakładach bukmacherskich LV BET. Pod uwagę weź jak najwięcej danych o teamach i poszczególnych zawodnikach. Sięgnij po dane statystyczne, analizy innych typerów i wskazania ekspertów. Śledź przygotowania do sezonu, cele na najbliższe starty. Przeanalizuj dostępne informacje i postaw swoje typy na faworytów!
ZAKŁADY BUKMACHERSKIE NA KOLARSTWO I WYŚCIG GIRO
Kto zapisze się w historii wyścigu we Włoszech w 2024 r.? Obstawiaj zmagania zawodników w LV BET! Legalny bukmacher umożliwia typowanie Giro d’Italia w swoim serwisie internetowym oraz w aplikacji mobilnej. Znajdziesz tam bardzo szeroki wybór rynków, w tym wskażesz zwycięzcę całego wyścigu, ale też poszczególnych etapów i klasyfikacji. Przyłącz się do rywalizacji i postaw swoje typy na kolarstwo w LV BET już dziś!